Untitled

Digi har en interessant omtale av en dom mot programvareselskapet K-Soft. K-Soft hadde saksøkt personer som hadde omtalt selskapet som svindlerfirma og i klare ordelag gitt uttrykk for sine meninger blant annet om selskapets markedsføring, som ble betegnet som villedende. Som eksempel oppgis at K-Soft hadde angitt Statoil som kunde, selv om det bare var en benstasjon som brukte programmet.
Det interessante er at bloggerne i følge dommen er beskyttet av Den Europeiske Menneskerettskonvensjonen, og Digi skriver blant annet:

Retten mente derfor at utsagnene omfattes av § 247 i straffeloven, men gjorde det samtidig klart at den norske injurieretten også måtte ses i sammenheng med artikkel 10 i den europeiske menneskerettskonvensjonen (EMK). Den skiller mellom ytringer om faktiske forhold og vurderingsuttrykk.
Fordi retten kom frem til at de saksøkte er beskyttet av EMK (Den europeiske menneskerettskonvensjon) artikkel 10, var ikke vilkårene for å idømme oppreising etter skadeerstatningsloven tilstede. K-Soft tapte derfor saken, og må betale for de saksøktes saksomkostninger.

Saksøker har tapt saken fullstendig i forhold til alle de saksøkte og skal erstatte dem sakens omkostninger, jf. tvistemålsloven § 172 første ledd.

  Hele dommen kan leses her.

Hele saken reiser også spørsmål ved om det lønner seg å behandle sine kunder på en slik måte som K-soft ser ut til å ha gjort. Hvis en gjør feil, er det antakelig mest lønnsomt å forsøke og rette den opp etter beste evne. Særlig i det digitale nettsamfunnet er en avhengig av tillit, fordi konkurrentene i de fleste tilfeller bare er et museklikk unna. Bare det at K-soft har skapt en sak av dette, gjør at det nok ikke kommer til å være mitt førstevalg som programvareleverandør.
Hva burde de ha gjort? Etter mitt syn burde de ha tatt punkt for punkt og sett om det var noe som helst grunnlag for de saksøktes påstand, og der det kunne være rimelig tvil om saken, burde de øyeblikkelig ha gjort hva de kunne for å imøtekomme kritikken. Det ville ha vært tillitsbyggende.
I stedet har de oppnådd at saken omtales av flere bloggere, og dermed får økt synlighet i søk på firmanavn.

Blogged with Flock

Tags: ,

About these ads

Legg igjen en kommentar

Filed under refleksjon

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s