Google og Facebook i duell

Google tapte kampen om Facebook mot Microsoft. For ufattelige pengesummer har Microsoft kjøpt en liten andel av Facebook. Og Google slår tilbake. Nå har de etablert et fellesskap mellom LinkedIn, Ning, Xing, Friendster og sin egen Orkut, og de kaller det hele OpenSocial. Ved å etablere en plattform der komponenter fra hvert av nettverkene kan utnytte innhold og tjenester fra de andre, skapes en åpenhet og en konkurrent til Facebooks plattformtenkning. Facebook har hatt suksess nettop fordi de gikk fra å betrakte tjenesten som en applikasjon, til å betrakte den som plattform for sosial samhandling. Ved å åpne for tredjeparts leverandører, har de også fått et vell av tjenester som de ellers ikke hadde hatt noen muligheter for å utvikle selv i det tempoet en nå har sett. Noen har sågar kalt Facebook for distribusjonsmotor, siden ingen tjenesteleverandører noen gang har opplevd tilsvarende vekst som enkelte av plugginn-selskapene har gjort. Dette har jeg tidligere blogget om her. Men nå tar iLike, som jeg brukte som eksempel tidligere, denne saken ett steg videre. For nå har de teamet opp med Billboard. Dataene samlet inn gjennom plugginnmodulen i Facebook (blant annet) blir gjenbrukt og syndikert i andre settinger. Som de selv sier:

We just made an exciting joint announcement with Billboard, the premiere music industry publication and the world’s most trusted brand for music charts.

Billboard has agreed to syndicate two new iLike music charts:

  • Weekly top songs added on Facebook
  • Weekly top songs added on iTunes / Windows MediaPlayer

Hva er konsekvensene av denne alliansen for musikkindustrien? Og hva skjer når Yahoos annonserte tjeneste for sosiale nettverk lanseres med det første? John Kremer, vice president of Yahoo Mail sier “Yahoo is ready with a new social-networking service that would let you update and play around with your friends’ profiles.”  Du kan lese resten av intervjuet med John Kremer i Business Standard.
Det er en voldsom posisjoneringskamp som finner sted, og utfallet kan fort bli at svermen av brukere bytter plattform, fordi transaksjonskostnadene er lave, det er svært få lock-in-mekanismer når teknologiene bygger på åpenhet og transparens. Og hvis fordelene for brukerne blir bedre ved at også mobile tjenester integreres i plattformen, med gratis bruk, slik Yahoo planlegger i USA og en rekke andre land, ja så kan vinden blåse en annen vei allerede neste år.

2 kommentarer

Filed under Blogroll

2 responses to “Google og Facebook i duell

  1. Google er helt klart best, det har man mye bedre bruk for!! jeg trenger google, facebook er noe skit!!

  2. Tilbaketråkk: KONSEKVENSER AV NETTVERKSEFFEKTER | Digital markedsføring

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s