Når lærere lærer

Via Jan Arve Overland fant jeg igjen denne kronikken fra Dagbladet om Når lærere lærer -.
Her argumenteres for en konstruktivistisk tilnærming til etter- og videreutdanning for lærere, både av ideologiske og mer pragmatiske årsaker. Det siste fordi det rett og slett virker bedre. Tankene er helt i tråd med min egen refleksjon, noe du finner eksempel på i dette foredraget. Jeg tror ikke dette gjelder bare for lærere, og forsøker å implementere et konstruktivistisk læringssyn i alle mine kurs som omhandler etter- og videreutdanning. Derfor legges alle kursene åpen ut på nettet, de kjøres på en wiki, alle deltakerne må blogge der de blir tvunget til refleksjon om ulike sider ved egen praksis osv.
Min erfaring er at det skaper mer engasjerte deltakere og bedre læringsutbytte. På avslutningen av siste kurs ba jeg alle deltakerne angi hvor inspirerende kurset og læringsformen hadde vært, og avgi stemme på mVote. Og her er resultatet:

moz-screenshot-15

Du kan forøvrig bruke mVote selv også. Enkle avstemninger er gratis og enkle å gjennomføre på mobilen.

Legg igjen en kommentar

Filed under læring, mobil, refleksjon, Skole

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s