BBC vil dele med avisene – for å redde dem

Press Gazette forteller at BBC har tilbudt å dele innhold med avisene, i håp om å redde noen av dem eller in a bid to ‘do more to support the newspaper industry’ som de selv skriver. BBCer jo selv en betydelig aktør på print-siden, i det de er Storbritannias tredje største utgiver av magasiner, med over 60 ulike «ukeblader» i portefølgen.

Innholdet i flere av disse magasinene lisensieres også til andre land, og kommer ut på forskjellige språk . Innholdet handler om hager, interiør, antikviteter osv. Ta en kikk i hyllene til Narvesen neste gang du er innom og se på utvalget av nisjetidsskrifter. Det er en stor mengde slike publikasjoner.

Første steg for BBC er å gi sitt innhold til avisene, men hva blir det neste? Å utgi avis selv? Utfordringene med aviser er jo blant annet at leserskarens gjennomsnittsalder øker for hvert eneste år. Unge mennesker konsumerer medier på en annen måte enn de eldre, og mens aviser er godt innarbeidet i den godt voksne befolkningen, er det helt utenkelig å bruke penger på aviser for svært mange av dem i årsklassene under 30.

For mange analytikere er ikke spørsmålet om avisene blir borte, men når. Og det nærmer seg vel den neste store diskusjonen om pressestøtten her i landet også. For mens Trygve Hegnar raljerer over støtten til landbruket, gis det også betydelige subsidier til deler av dagspressen, og blant dem som får mest er Dagsavisen. Kanskje en allianse med NRK hadde vært løsningen her også?

 image

Legg igjen en kommentar

Filed under refleksjon, strategi

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s