Professor endrer læreprosesser – slutter på Stanford

Sebastian Thrun  var professor i kunstig intelligens ved Stanford. Sammen med Peter Norvig i Google har de skapt et åpent studietilbud i artificial intelligence (AI) ved Stanford som er blitt tatt av 160 000 studenter, flere enn alle andre professorer i AI i hele verden utdanner til sammen. Denne indiske mannen er en av studentene.

Nå har Thrun funnet ut han ikke kan undervise mer på Stanford. Etter å ha undervist på et eliteuniversitet i årevis og skapt spennende prosjekter i samarbeid med naboene i Silicon Valley, har han funnet ut at framtiden ikke er ved universitetet.

Elearnspace skriver

When the education system is synchronized with the interests and passions of learners, the process is invigorating and tremendously motivating. However, when learners and educators have to fight the existing education system in order to learn and teach, it’s time for dramatic change. Thrun has recognized that tomorrow’s education system will be a function of large-scale teaching and personalized, social, participative learning.

Thrun er involvert i Googles prosjekt der de lar biler kjøre rundt i trafikken alene, utviklingen av droner og en lang rekke prosjekter der det må utvikles nye typer styresystemer.

Etter erfaringene med åpne, nettbaserte klasser flytter han kreativitet og arbeidskapasitet over til å utvikle åpne kursmoduler for undervisning og læring for å starte Udacity.

Det første kurset ser ut til å være CS101 der de lover at du vil lære så mye programmering i løpet av 7 uker at kan bygge en søkemotor som Google eller Yahoo!

Her læringsmålene:

This class will give you an introduction to computing. In seven weeks, you will build your own search engine complete with a web crawler and way of ranking popular pages. You will understand some of the key concepts in computer science, and learn how to write your own computer programs. No previous background in programming is expected.

Thrun og andre som arbeider med læring har skjønt at vi står oppe i et paradigmeskifte. Vi kommer til å lære på helt andre måter enn tidligere og det må vi begynne å utnytte jo før jo bedre.

Selv har jeg akkurat blitt tilknyttet en gruppe på 30 personer som skal utvikle en håndbok i peeragogy, i hvordan vi kan lære sammen med andre.  Hva som kommer ut av det er det for tidlig å si, men det er mer enn kompetente bidragsytere som arbeider gjennom sosiale nettverk under ledelse av en av guruene. Så forutsetningene for en spennende og lærerik prosess.

Jeg tror det er gjennom deltakelse i slike prosesser at vi lærer best. Men hvordan skal vi greie å innføre slike læringsformer på universitetene?

Oppdatering:

Udemy lanserer The Faculty Project der, som de sier -de beste professorene fra verdens ledende universiteter kommer for å forelese – gratis. Hva skal vi andre gjøre da?

61 kommentarer

Filed under læring, refleksjon

61 responses to “Professor endrer læreprosesser – slutter på Stanford

  1. Det var nok ikke mer enn 159 999 som fullførte AI-kurset. Jeg begynte tidlig å henge etter, da jeg ble sittende mer på Khan Academy for å lære grunnleggende algebra og sannsynlighetsregning, enn på AI-class. Jeg hadde fortsatt en ide om å fullføre kurset da jeg fikk en mail som begynte med «Although you have discontinued this class…» De ville jeg skulle svare på noen spørsmål om hvorfor jeg hadde sluttet. Da innså jeg at det nok var det jeg hadde gjort. Likevel, dette prøvde jeg på til tross for at jeg var en av de som hatet matte og nesten strøyk på videregående for 20 år siden (1MA). Jeg tror vi kunne gjort mye mer for å dyrke den indre motivasjonen hos elever og studenter.

    Jeg skjønner godt at en fyr som Sebastian Thrun blir utålmodig innenfor rigide organisatoriske rammer, selv på Stanford. Og det blir spennende å følge Udacity framover. Men jeg skjønner ikke hvorfor det skal være så vanskelig å kultivere «the interests and passions of learners» (og jeg kan legge til «and teachers»!) innenfor det utdanningssystemet vi har.

    • Jeg er veldig enig i det siste spørsmålet ditt. Det er mye å gå på. I høyere utdanning er det mye undervisning av typen 2 timer forelesning + øvingsoppgaver. Det er få som bruker obligatoriske blogger, som stimulerer til å skrive og lære sammen med andre, også i plenumssesjoner, eksamen er ofte av det tradisjonelle slaget: «Redegjør for ……» og mange ganger er det forbudt å samarbeide med andre. Universitetet er snart det eneste stedet der du blir vurdert bare ut fra individuelle prestasjoner, mens stadig flere bedrifter er like opptatt av hvilke evner du har til å samarbeide med andre.
      Hva skal til for å endre læreprosesser i høyere utdanning?

  2. Godt spørsmål. Jeg underviser i videregående, og vi har heldigvis et pålegg om å jobbe med digital kompetanse! Likevel går utviklingen langsomt også her. Vi lukker oss inne bak LMS’er og prøver å vente til framtida går over. Men den gjør nok ikke det.

  3. Tilbaketråkk: Deling av informasjon | labrg

  4. Tilbaketråkk: Kan fattige ungdommer i dag, bli arbeidslivets vinnere i morgen? « frodesbergrem

  5. Tilbaketråkk: Leve og lære på nye måter med digital kompetanse? | Det nye delingssamfunnet

  6. Tilbaketråkk: vil e-læring øke motivasjonen for læring « annikens digitale liv 2012

  7. Tilbaketråkk: Generasjonsskifte i læreprosesser | ingvildkristiansen

  8. Tilbaketråkk: Hver borger sin redaktør | labrg

  9. Tilbaketråkk: Hvorfor blir ikke den nye teknologien brukt mer til undervisning? | Rampongi's Blog

  10. Hei Arne, jeg ble inspirert av ditt blogginnlegg og skrev noen refleksjoner over temaet selv. Spørsmålet mitt er om dagens undervisningsmetodikk som er tuftet på en minst tusen år gammel metode holder i dagens kunnskapssamfunn? Du finner en link til mine tanker her http://www.blogger.com/blogger.g?blogID=8668111544077147408#editor/target=post;postID=371821618900808904

  11. Tilbaketråkk: Sånn har vi jo alltid gjort det… | sblindheim

  12. Tilbaketråkk: “Sånn har vi aldri gjort det før” « ostanum

  13. Tilbaketråkk: Oppdatering nødvendig? « etram75

  14. Tilbaketråkk: Undervisning og læring. Er overheaden kommet for å bli? « larsdyrdahl

  15. Tilbaketråkk: temolle

  16. Tilbaketråkk: https://arnek.wordpress.com/2012/01/26/professor-endrer-laereprosesser-slutter-pa-stanford/ « Geir Arnes vevlogg

  17. Tilbaketråkk: Endringsprosesser – de blir best om en står i dem! « Geir Arnes vevlogg

  18. Tilbaketråkk: Er universiteter på nett fremtiden? | endbre

  19. Tilbaketråkk: Utdanningsteknologi « stian1975

  20. Tilbaketråkk: Professor endrer læreprosesser…. « arildcarlsen

  21. Tilbaketråkk: Utdanningssystemets fremtid « 1ar1st

  22. Tilbaketråkk: Arne Krokan « sandaknutson

  23. Tilbaketråkk: Er læringsprosessene i høyere utdanning gode nok? | hjakobsen

  24. Tilbaketråkk: Den digitale læringsarena? | Vegard Skaret

  25. Tilbaketråkk: Endrede læringsprosesesser | btbron

  26. Tilbaketråkk: All undervisning på universitetsnivå via nettet? « toknu

  27. Tilbaketråkk: Angsten for det papirløse samfunn | hoksnes.no

  28. Tilbaketråkk: Teknologi kan være bra, men utnyttes det fullt ut? | Alex's blogg

  29. Tilbaketråkk: Innføring av eCampus og endring læreprosesser | kongeblogg

  30. Tilbaketråkk: I 2006 var e-læring dårlig butikk.. « Hulda Bernhardt – Time Turner

  31. Tilbaketråkk: Utdanning i det digitale samfunnet – på tide å gjenfinne fronesis? | knutkvaran

  32. Tilbaketråkk: Utdanning i det digitale samfunnet… « Unneli

  33. Tilbaketråkk: Læringsevne eller læringsvilje … ? « RagnhilE

  34. Tilbaketråkk: Kvinne i IT-bransjen… skifte beite? « ellensusanne

  35. Tilbaketråkk: Motivasjon og paradigmeskifte « annemarinorheim

  36. Tilbaketråkk: Motivasjon for fremtiden | erlinghilstad

  37. Tilbaketråkk: Fornyelse på agendaen. « Lene Bjerkeli

  38. Tilbaketråkk: Universitet og endring #sos6501 « Tore Hugubakken

  39. Tilbaketråkk: Vi kan ikke fortsette på gamle-måten! #SOS6501 | ingridghaug

  40. Tilbaketråkk: Hvorfor er det vanskeligere å avlære enn å lære? | Gwedde's Blog

  41. Tilbaketråkk: Ny teknologi, greier vi å utnytte den? « Eva Ankjell Helgesen

  42. Tilbaketråkk: Online universiteter « Are Sjaastad

  43. Tilbaketråkk: NYE LÆREPROSESSER « oddvare

  44. Tilbaketråkk: Ny teknologi – gammel metode « eiriklu

  45. Tilbaketråkk: Er MOOC den eneste saliggjørende undervisningsmetoden innen høyere utdanning? | Stefan Johannessen

  46. Tilbaketråkk: Læremåter | bninnib

  47. Tilbaketråkk: Skjermet læring « Maries betrakninger

  48. Tilbaketråkk: Fy skam! | kirstennystuen

  49. Tilbaketråkk: Endrede prosesser og arbeidsformer « kaiserdeg

  50. Tilbaketråkk: «In a bar, with a smart friend.» | Tanker om teknologi og samfunn

  51. Tilbaketråkk: Kan læring via nett løse store utfordringer.. | lloyd

  52. Tilbaketråkk: Å «ligge» foran, eller dilte etter? | Teknologiutvikling og samfunnsendring

  53. Tilbaketråkk: Fornying av arbeidsformer og prosesser – en motivasjonsfaktor. | PJ's tanker og meninger.

  54. Tilbaketråkk: Et glimt av hvordan skoler ser ut i fremtiden? | olemm`s BloggeBlogg

  55. Tilbaketråkk: Bryte ut av universitetsmiljøet? | tinataucher

  56. Tilbaketråkk: Eit paradigmeskifte innan utdanning | elisabethsin

  57. Tilbaketråkk: Quitting Stanford « Bloggøvinger SOS 6501 v13

  58. Tilbaketråkk: sos6501-v13-blogg4 | omb6501

  59. Tilbaketråkk: Eksamen #SOS6501 | Maries betrakninger

Legg igjen en kommentar