100 måter å bruke nettbaserte tjenester på i klasserommet

image Twitter og Ingunn er en god kombinasjon. Øyeblikkelig deling av interessante ressurser, ideer, en arena for å be om hjelp og altså «stay in touch» -som det heter i det store utland.

Nå handler det om ulike måter å bruke digitale teknologier på i klasserommet. 22 måter å bruke Google Earth på er genialt. Det hele ligger som slideshow på Google Docs, og er gjort tilgjengelig under Creative Commons lisens. Dette er delekultur på sitt beste. Dere kan bare bruke det, endre det og legge det tilbake til fellesskapet igjen.

Og selvsagt er det også en presentasjon som heter 16 måter å bruke Google documents på i klasserommet. 10 personer kan arbeide på samme presentasjon, 50 kan arbeide på samme regneark samtidig. Her er det rom for å samle inn mye data på kort tid, feks ved at alle elever taster inn data om seg selv. Tenk hvilke muligheter dette gir for å lage interessant undervisning i statistikk, matematikk, samfunnsfag mm.

En annen av slidene heter Collaborative Homework. Rediger presentasjonen dere skal holde sammen på Google Documents.

DEtte skriver altså Tom Barrett i det han kaller sin «profesjonelle blogg». Og han tar delingskulturen på alvor. Send han flere ideer og dere blir oppført som «redaktører i verket», -eller hva det nå er han har lagd. Men det er kanskje en annen diskusjon?

Who knows what the next 100 ideas will be about but I hope that you can be part of it – please take some time to take a look through some of them above, let me know if you have used the presentations with your staff. If you want to add an idea to any of the above presentations just let me know your email address and I will add you as an editor.

1 kommentar

Filed under refleksjon, Skole, web2.0

One response to “100 måter å bruke nettbaserte tjenester på i klasserommet

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s