Internetworld

Konferansen er iover med en inngang til seminarene som mest minnert om lobbyen på et hotell i Las Vegas. Her var det imidlertid ikke slot machines du må ttene deg vei mellom, men utstillere som solgte alt mulig av tjenester for like mange typer aktiviteter på nettet.

Åpningsforedraget ble holdt av Travis Katz, ansvarlig Myspace myspace.com/travikatz. Myspace har 220 millioner brukere , finnes i 29 ulike ”lokale” versjoner på 15 språk. De får 250 000 nye brukere hver dag, og er det mest brukte nettsamfunnet i USA, Europa og Australia. Bare i mars var veksten i antall brukere på 8%, så Katz mente at alt skriveriet om at nettsamfunnene ser ut til å stagnere, ikke stemmer med deres tall. De tjener til og med godt med penger på dem. Og det kan vi jo godt forstå, når Murdock kjøpte Myspace for aomlag 580 millioner og solgte annonserettighetene til Google for mer enn 900 millioner. Det høres ut som god butikk.

Han snakket om hvorfor folk vil ha slike nettsamfunn, hva de skal gjøre for oss og hvordan de er satt sammen av ulike typer tjenester. Hver dag lastes det for eksempel opp mer enn 17 millioner bilder på Myspace.

Mer enn 5 milloner bands har sin profil på nettet, og Myspace har teamet opp med Universal, Warner og Sony om å videreutvikle ehandelsbiten av musikkverden. Her er målet å bli større enn iTunes. I tillegg til å kjempe på arenen om salg av digitalt innhold, skaper de også eget innhold.. I samarbeid med et filmselskap lager de en serie (eller kanskje det vi kalte film i gamle dager), og den vil selvsagt bli distribuert via Myspace. Dermed blir Myspace også en tydeligere konkurrent til medieselskapene.

Visjonen er å utvikle Myspace til å bli portabelt, personlig og collaborative, og dermed utvikle selve grensesnittet mot web for brukerne. For der skal de finne alt de trenger, inkludert innhold fra aviser hvor de nå måtte være i verden. Her er det mange aktører på banen, men foreløpig ser Myspace ut til å lede det globale racet, selv om Facebook tar innpå.

Ellers var det foredrag av varierende kvalitet. BBC imponerte kanskje mest der de gjennom to foredrag redegjorde for sin videre strategi både på mobil og internett. Dette skal jeg komme tilbake til i et seinere innlegg.

2 kommentarer

Filed under digital økonomi, mobil

2 responses to “Internetworld

  1. Tilbaketråkk: Hvor kommer ideene og ny kunnskap fra? « Arne Krokan

  2. Grethe Andersen

    Hei Arne – takk for sist i London på Internet world.
    holder på en oppsummering av konferansen for de andre her på Lyse og sjekket ut ditt innlegg.

    Du skriver du skal komme tilbake til foredagene fra BBC – har du lagt ut noe om det eller er det bare jeg som ikke finner det?

    God 17.mai helg.

    Hilsen
    Grethe Andersen, Lyse

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s